Vijenac 714 - 716

Glazba

Daniel Cardoso, Correr o fado, Balet HNK-a u Splitu, Festival Zvjezdano ljeto 2021, Karlovac, 2. srpnja

Za punjenje baterija

Piše Davor Schopf


 

Baletni ansambl Hrvatskoga narodnog kazališta u Splitu uspio je ove sezone održati tri COVID-baletne premijere: Correr o fado i Labuđe jezero u koreografiji portugalskog koreografa Daniela Cardosa i Esmeraldu u koreografiji Rusa Vasilija Medvedeva i Stanislava Feča. Predstava Correr o fado premijerno je bila postavljena na prošlogodišnjem Splitskom ljetu, potkraj listopada u kazalištu, a sada je, 2. srpnja, gostovala u Karlovcu. Izvedena je na otvorenom, u odličnom prostoru Košarkaškog igrališta Šanac, u sklopu bogatog i raznovrsnog programa festivala Zvjezdano ljeto 2021. što ga je, od 23. lipnja do 13. srpnja, organiziralo Gradsko kazalište Zorin dom.


Fado je omiljeni portugalski pjevački i plesni žanr / Snimio MATKO BILJAK / HNK U SPLITU

Fado je omiljeni portugalski pjevački i plesni žanr koji nastaje od prve polovice 19. stoljeća i razvija se u nekoliko pravaca. Danas je najpoznatiji po planetarno popularnim interpretkinjama Amáliji Rodrigues, Marizi, Mafaldi Arnauth te gitaristu Máriju Pachecu. Pjevači fada angažirano pjevaju o različitim temama, od tužnih sudbina u kućama prostitucije u starim lisabonskim četvrtima do političkih stradanja u revoluciji 1974. Iskazuju osjećaje pojedinaca u zaljubljenosti u nekoga tko je vrlo daleko ili je blizu, što izaziva tugu, bol, nostalgiju, čežnju, ljubomoru, osvetu, mržnju i sreću, ili pomiješanost tih osjećaja.

Koreograf Daniel Cardoso multidisciplinarno se plesački obrazovao na Nacionalnom konzervatoriju u Lisabonu. Plesati je počeo u SAD-u, u Martha Graham Dance Ensembleu i Martha Graham Dance Company te nizu drugih suvremenih grupa. Od 2001. bio je prvak Baleta Petera Schaufussa u Danskoj. Po povratku u Portugal, 2005, osnovao je stalni suvremeni ansambl Quorum Ballet, čiji je umjetnički ravnatelj i kućni koreograf. Za splitsku predstavu odabrao je niz atraktivnih fado-pjesama, ali i mnogo instrumentala, tzv. guitarradasa, koji su davali svijetao, vedar i optimističan ton predstavi teško prevediva naslova pa za pomoć evo njegove engleske inačice: Run the Fado.

Cardoso ne koreografira melankoliju fada već s tom glazbom ističe radost života. Uposlio je četiri para koji su zdušno prigrlili njegov iskričavi, spontani pokret što izvire iz ritamskih pulsacija. Međusobni odnosi djevojaka i mladića, njihova privlačnost, razmišljanja i traženja ispunjaju svaku skladbu kao malu, posebnu priču. U plesu nema velikih tehničkih zahtjevnosti u smislu klasične tehnike, no itekako je zahtjevno stalno jednosatno bivanje na pozornici i koncentracija posvećena specifičnosti glazbenog stila, koncentracija koja, štoviše, mora stalno rasti.

Daniel Cardoso unosi pokoji nostalgični ton u predstavu, što publika i očekuje. No svekoliki je ugođaj optimističan, oduševljava vrckavost pojedinih prizora. U formi prevladavaju skupni nastupi s epizodama pojedinih parova ili većih grupa. Ističu se tri dueta, od kojih je prvi onaj zaigranog para, drugi je mnogo kompleksniji kada se ples nje i njega pretvara u ples dvije djevojke, dok je treći čisti ljubavni duet. Cardoso je inventivan: karakteristični pokreti nisu jednolični, uvijek im daje drukčiji impuls. Njegovu scenografiju čini nekoliko bazenčića s vodom koji se u završnici pretvaraju u more kao praiskonski izvor života. U tom skučenome moru plesačica ima istaknutu, vrlo muzikalnu točku. Oblikovatelji svjetla su Daniel Cardoso i Branimir Bokan, oblikovatelj tona Petar Ivanišević.

Igra s vodom na pozornici uvijek je atraktivna pa je šteta što tome dijelu koreograf nije dao još više prostora. Kostimi Marije Monte lijepo su odijevali plesače, protagoniste ove predstave: Irinu Čaban Bilandžić i Daniela Erchova Zayasa, Ingeborg Hendrikx i Jurgena Rahimija, Mateu Milas i Ivana Boika te Evu Karpilovsku i Aarona Koka.

Baleti nadahnuti fadom redovito postižu uspjeh zbog neodoljivosti i emocionalnosti same glazbe. Daniel Cardoso pružio je i nešto više. Uvjerio nas je da će doći ljepši dani, da je optimizam conditio sine qua non života i da moramo vjerovati u to. Predstava Correr o fado itekako puni baterije!

Vijenac 714 - 716

714 - 716 - 15. srpnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak